همه چیز در مورد seo

۳ بازديد

سئو چیست؟ سئو یا SEO همان چیزی است که باعث میشود در زمان جستجو واژه “خرید موبایل” در گوگل، از میان چند هزار سایت فروشنده این محصول، سایت دیجی کالا یا mobole.ir در نتایج اول قرار گرفته باشند.

این همان چیزی است که تعیین میکند وقتی شما عبارت ها و کلمات مختلف را در موتورهای جستجویی مثل گوگل سرچ میکنید، کدام سایت در نتیجه اول باشد، کدام یکی روی دومین رتبه دیده شده و اصلا کدام وب سایت در صفحه 10 قرار بگیرد!

سئو چیست؟
SEO از واژه های search engine optimization برداشت شده و به معنای “بهینه سازی برای موتورهای جستجو” است. در سئو، سئوکار با توجه به علم و تجربه خود، فاکتورهای لازم برای بهینه شدن سایت را در آن پیاده سازی کرده و سعی میکند هر صفحه از آن را “روی کلمات” مربوطه، در نتایج جستجو به رتبه بهتری برساند.

اهمیت سئو و کاربرد آن چیست؟

به نظرم اهمیت سئو را با بررسی یک سناریو بهتر متوجه میشویم:

یک مغازه کوچک فروش موبایل در قسمتی از شهرتان را در نظر بگیرید. این فروشگاه در ماه چند مشتری دارد؟ مثلا 500 مشتری. چه تعداد از آنها به خریدار تبدیل میشوند؟ شاید نهایتا ماهانه 50 تا 100 نفر از این فروشگاه، تلفن همراه بخرند.

اما حالا بیایید بررسی کنیم: یک فروشگاه اینترنتی موبایل که از سئو کمک میگیرد، ماهانه چه تعداد فروش دارد؟ اگر این فروشگاه اینترنتی روی کلمه “خرید موبایل” در چند رتبه اول گوگل باشد، احتمالا از بین 10 هزار نفری که ماهانه این کلمه را جستجو میکنند، چیزی بین 3 تا 4 هزار نفر را به وب سایت خود دعوت خواهد کرد.

اگر از این تعداد فقط 3 درصد را هم به خریدار محصولات تبدیل کند، همین الان از آن فروشگاه فیزیکی فروش بیشتری دارد. اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود، زیرا این فروشگاه اینترنتی روی کلمات مختلف دیگری هم در گوگل سئو شده. یعنی تعداد زیادی کاربر با جستجو کردن عبارت های:

  • خرید موبایل سامسونگ،
  • خرید موبایل ارزان،
  • راهنمای خرید موبایل،
  • خرید تلفن همراه،
  • و…

به این وب سایت مراجعه کرده و تعدادی از آنها هم به خریدار و حتی گاها مشتری دائم تبدیل میشوند. به نظر شما جالب نیست که گاها یک فروشگاه اینترنتی موبایل، فروشی بیشتر از فروش کل یک پاساژ که همه مغازه های آن در زمینه فروش موبایل فعالیت میکنند، دارد؟!

این قدرت و اهمیت سئو است که میتواند باعث زیر و رو شدن یک کسب و کار شود. وب سایتی مثل دیجی کالا از همین قدرت seo استفاده کرده و ماهانه بیشتر از ده ها میلیارد تومان فروش محصول دارد. کاربرد سئو این است که در کوتاه ترین زمان ممکن، مخاطبان و مشتریانِ علاقه مند به محصولات و خدماتتان را در جلو درب فروشگاه اینترنتی شما قرار بدهد. البته این که شما چه تعدادی از این مشتریان را به خریدار تبدیل کنید، به یک سری عوامل دیگر مثل ظاهر گرافیکی سایت، خدمات مشتریان و… بستگی دارد.

چرا سئو؟

اما چرا سئو کنیم:

  1. سئو سایت باعث میشود روزانه در مقابل بازدید ده ها و صدها مخاطب علاقه مند قرار بگیرید.
  2. موفقیت در سئو باعث میشود شما به شدت از رقبای خودتان فاصله بگیرید.
  3. هزینه ای که برای سئو کردن سایت پرداخت میکنید، اغلب در برابر هزینه تبلیغات محیطی و اینترنتی به صرفه تر است.
  4. با توجه به افزایش مخاطبان سایت، برند شما شناخته تر از قبل میشود.
  5. با توجه به اینکه مخاطبان ایرانی به رتبه الکسا به عنوان یک روش اعتمادسازی نگاه میکنند، سئو باعث کاهش رتبه الکسا و افزایش اعتماد مخاطبان شما میشود.
  6. سئو باعث افزایش طرفداران محصولات و خدمات شما میشود. منظور از طرفدار، مشتریانی هستند که دائما از سایت شما خرید میکنند.

عوامل تاثیرگذار در سئو

200 فاکتور مختلف روی سئو وب سایت شما تاثیرگذارند!!

اما نترسید… قرار نیست از فردا یک برنامه روزانه برای اِعمال 200 فاکتور سئو روی وب سایت خود داشته باشید و کل زمانتان را صرف آن کنید. بیشتر این فاکتورها صرفا نیاز به یک بار پیاده سازی داشته و بعد از اینکه روی سایت شما اعمال شوند، نیاز به فعالیت دوباره در موردشان ندارید.

به عنوان مثال، سرعت سایت یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی سئو آن است. اما اگر شما یک بار سرعت وب سایت خودتان را بهینه کنید، نیاز به فعالیت مداوم و دوباره برای آن ندارید. اما در مقابل، برخی از فاکتورهای دیگر SEO هستند که شما برای پیشی گرفتن از رقبا و ماندن در نتایج اول، باید دائما آنها را رعایت کنید.

در ادامه مقاله، خلاصه ای از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در سئو را برای شما توضیح میدهم. این عوامل و فاکتور ها در 3 دسته بندی تقسیم شده اند:

  • سئو تکنیکال سایت، (technical seo)
  • سئو داخلی سایت، (on page seo)
  • سئو خارجی سایت. (off page seo)

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا technical seo همانطور که از اسم آن هم پیداست، بیشتر مربوط به نکات تکنیکی سایت است. آشنایی با این بخش گاها باعث ترس خیلی از وبمستران و سئوکارهای تازه کار میشود در حالی که واقعا چیز ترسناکی در آن نیست. سئو تکنیکال بیشتر روی نکات تخصصی سایت تمرکز دارد. مثلا:

نقشه سایت

نقشه سایت یا sitemap یک فایل MXL تشکیل شده از یک سری کدهای برنامه نویسی است. در اصل این فایل، آدرس تمامی صفحات سایت شما را در خود جای میدهد تا زمانی که ربات های موتورهای جستجویی مثل گوگل به سایت سر میزنند، با کمک آن، بهتر صفحاتتان را شناسایی کنند.

ساخت sitemap در وب سایت های وردپرسی به کمک افزونه هایی مثل yoast seo انجام میشود و عملا شما نیاز به فعالیت خاصی در قبال آن ندارید، پس نگران نام ترسناکش نباشید!

سرعت سایت

اگر سرعت سایت شما پایین باشد باید کمی در مورد سئو آن نگران بوده یا حتی گاها بترسید!! موتورهای جستجو به شدت روی سرعت وب سایت شما حساس هستند و در صورتی که استاندارد آن را پایین تشخیص دهند، سعی میکنند وب سایت های معتبرتری را در نتایج جایگزین شما کنند.

اسکیماگذاری سایت

اسکیماها تعدادی کد برنامه نویسی هستند که در میان کدهای فعلی سایت شما قرار گرفته تا به ربات های گوگل و بقیه موتورهای جستجو، اطلاعات بیشتری در مورد جزئیات سایت بدهند. مثلا به آنها بفهمانند که محصول فروشگاه شما، کتاب است یا این متنی که الآن در حال انتشار آن هستید باید به عنوان یک مقاله شناخته شود.

سئو داخلی چیست؟
قسمت اعظم بهینه سازی سایت، به سئو داخلی مربوط است. اگر یک وبمستر تازه کار با اصول سئو داخلی آشنا بوده و چند تکنیک خاص از آن را هم آموزش ببیند، میتواند به خوبی از پس اجرای بهینه سازی این بخش بزرگ سایت بربیاید.

تحقیقات کلمات کلیدی

یکی از ابتدایی ترین قدم های برای سئو داخلی سایت و حتی شروع کل جریان سئو، مبحث مهم تحقیقات کلمات کلیدی است. این همان فرآیندی است که در آن تعیین میشود:

  • کدام کلمات کلیدی مربوط به حیطه فعالیت شماست؟
  • کدام کلمات باید کنار هم و روی یک صفحه سئو شوند؟
  • کدام کلمه ها مرتبط اصلا برای ما بازدهی ندارند،
  • و…

تولید و سئو محتوا

بعد از رعایت کردن فاکتورهای ثابت سئو، شاید بتوان گفت که چیزی در حدود 30 درصد موفقیت شما به تولید محتوای مفید مربوط میشود. شما باید بتوانید محتواهایی برای کاربر تولید کنید که او را درگیر و جذب خود کند.

تفاوتی ندارد که قصد شما از تولید محتوا آموزش باشد یا فروش محصول و… در هر حال محتوایی که تولید میکنید باید به کاربر کمک کند. کمک در خرید با اطمینان یک محصول، کمک در یادگیری یک مفهوم و…

همین محتواها هستند که در نتایج جستجو روی کلمه کلیدی خود سئو شده و مخاطبان زیادی را به وب سایت شما وارد میکنند. البته باید در این بین مراقب باشید که از نقش پراهمیت سئو محتوا غافل نشوید.

لینک داخلی

لینک های داخلی در صفحات سایت شما باعث میشود کاربر بتواند بخش های مختلف وب سایت را مشاهده کرده و زمان بیشتری را در میان مطالب، محصولات و غیره آن صرف کند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث افزایش علاقه کاربر به شما میشود، به شدت بر بهبود سئو سایت شما هم تاثیرگذار است.

سئو خارجی چیست؟

شاید نهایتا بتوان 3 فاکتور سئو را در سئو خارجی تقسیم بندی کرد، اما نکته مهم اینجاست که این 3 فاکتور به شدت روی موفقیت شما تاثیرگذارند و از آن فرآیندهایی هستند که باید به صورت مداوم برایشان زمان بگذارید:

لینک خارجی

از نظر گوگل و بقیه موتورهای جستجو، اگر شما واقعا یک وب سایت معتبر، با محتوای مفید و کاربرپسند باشید، در وب دوستداران و طرفداران زیادی دارید. پس در این حالت باید دائما در سطح وب، به سایت شما لینک هایی داده شده و از شما به عنوان یک وب سایت خوب صحبت شود.

این یعنی اگر دیجی کالا یک سایت معتبر است، باید سایت های دیگری که در سطح وب فعالیت میکنند، گهگاه از صفحات خود به آن لینک داده و در موردش صحبت کنند. به عنوان مثال سایت backlinko یکی از سایت های خارجی معتبر در زمینه آموزش سئو است، اینکه الان من در این مقاله به این سایت یک لینک دادم، اعتبار آن را تایید کرده و گوگل هم برای دادن نتایج مناسب به آن اقدام میکند.

البته در وب فارسی به ندرت وب سایت ها به یکدیگر لینک میدهند! پس در این حالت راهکار چیست؟ این موضوع را در بخش های ادامه مقاله به شما آموزش میدهم.

سوشیال سیگنال

دقیقا با همان دیدگاهی که در بخش قبلی گفته شد، گوگل علاقه دارد از سایت شما به عنوان یک وب سایت معتبر در شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مدیاها هم صحبت شود.

اینجاست که برای بررسی واقعی بودن یا نبودن اعتبار شما به سراغ سیگنال های شبکه های اجتماعی مثل لایک ها، کامنت ها، اشتراک گذاری ها و… میرود. در مورد این موضوع و تکنیک های اجرای آن در مقاله سوشیال سیگنال اطلاعات مهمی ارائه کردم.

برندسازی

و در نهایت طبق نظر گوگل، اگر شما وب سایت معتبری هستید، کاربران باید به برندتان علاقه مند باشند. اما چطور این علاقه به برند را متوجه میشود؟ از رفتار آنها!

مثلا اینکه کسی نام برند شما را جستجو کرده و وارد سایتتان شود، لینک سایتتان را در مرورگر خود وارد کند یا اصلا از طریق شبکه های اجتماعی به سایت شما وارد شود… اینها همه نشان دهنده اعتبار بالای شما و برندتان است و گوگل هم با استناد به آمارش، برای بهبود رتبه های شما اقدام میکند.

خب تا اینجا با مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سئو آشنا شدیم، بیایید قبل از اینکه وارد یک مبحث جدید به نام “سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید” شویم، ببینیم که موتورهای جستجو در قبال سئو چطور عمل میکنند؟

کارکرد سئو!
امروز کاربران برای ما ملاک هستند! این یعنی اگر وب سایت شما به تمامی استانداردهای ما پایبند باشد، محتوای سئو شده داشته باشید، چندین هزار بک لینک با کیفیت داشته و سرعت سایتتان هم خوب باشد اما کاربران از شما ناراضی باشند، ما جایگاه مناسب را به شما نمیدهیم!

همانطور که از متن بالا متوجه شدیم، گوگل در گذشته برای رتبه دادن به سایت ها صرفا به این توجه میکرد که کدام یکی بیشتر به استانداردهای تعیین شده نزدیک تر هستند؟ اما بعد از اینکه وبمستران روش های دور زدن و فریب دادن گوگل را یاد گرفته و پیاده سازی کردند، کمی شرایط متفاوت شد!

در مقطعی همه وب سایت هایی که به صفحات اول گوگل میرسیدند، از جمله وب سایت های بی مصرف و بی کیفیتی بودند که صرفا با فریب دادن گوگل، قصد ارائه تبلیغات و فروش محصولات خود به کاربران را داشتند.

نقش الگوریتم های گوگل در بازاریابی سئو

وگل، موتور جستجوی هوشمندی است که از یک هسته الگوریتم مرکزی ساخته شده. این هسته فعالیت های اصلی را کنترل کرده و فاکتورهای مهم سئو به آن مربوط است.

در ادامه این موتور جستجو، برای اینکه در هر بخش عملکرد بهتری داشته باشد، چند الگوریتم متفاوت که به عنوان بازوهای الگوریتم اصلی فعالیت میکنند را هم تولید و معرفی کرد.
خب تا اینجای مقاله اطلاعات کاربردی و مناسبی در پاسخ به سوال “سئو چیست: به دست آورده و دید خوبی به آن پیدا کردیم. در ادامه و به عنوان بخش آخر مقاله، اشاره ای میکنم به انواع سئو نسبت به رفتار سئوکار!

کلاه های رنگی سئو!

در میان هکرهای اینترنتی، آن هکرهایی که صرفا برای تست وب سایت ها، پیدا کردن راه های نفوذ و سپس گزارش به مدیر سایت اقدام به هک میکنند را هکرهای کلاه سفید مینامند. در مقابل هکرهایی که با هدف دزدی و اخاذی این عمل را انجام میدهند، هکر کلاه سیاه نامیده میشوند. حالا این کلاه های رنگی روی سر سئوکارها هم دیده میشود! در ادامه آن را برای شما توضیح میدهم:

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید، قانونی ترین نوع سئو است. در این روش ما دقیقا طبق قوانین و دستوراتی که موتورهای جستجویی مثل گوگل تعیین کرده اند، رفتار میکنیم. در اصل این نوع سئو بسیار زمان بر است اما در مقابل ریسک کمتری داشته و نتایج به دست آمده به کمک آن، پایدارتر هستند.

سئو کردن سایت به صورت کاملا کلاه سفید و قانونی واقعا زمانبر بوده و گاها بازخورد خوبی ندارد.

سئو کلاه سیاه

نقطه مقابل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه است. در این روش سئوکار به جای صبر کردن، سعی میکند به کمک یک سری تکنیک های سئو حرفه ای و البته غیرقانونی، موتورهای جستجو را فریب داده و سریعا به نتایج اول صعود کند.

سئو کلاه خاکستری

و در نهایت روش محبوب همه سئوکارها، سئو کلاه خاکستری. در این روش سئو، نه آنقدر کلاه سفید کار میکنیم که چند سال از زمانمان صرف شود و نه آنقدر کلاه سیاه جلو میرویم که موتور جستجو جریمه مان کند. ما تلفیقی از روش های قانونی و غیرقانونی سئو را در پیش گرفته و جلو میرویم تا در مدت زمان مناسب و به صورت ماندگار، در نتایج گوگل سئو شویم.

سوال: تنها راه رسیدن به رتبه اول گوگل، سئو است؟

خیر! یک راهکار دیگر هم برای رسیدن به رتبه اول گوگل وجود دارد و نام آن تبلیغات گوگل یا google adwords است. در این راهکار، مخاطبان با ساخت اکانت گوگل و ورود به سیستم تبلیغاتی، کلمات کلیدی خود را انتخاب کرده و پس از رسیدن هر کلمه به صفحه اول، بابت کلیک هر کاربر روی سایت خود، به گوگل هزینه ای را پرداخت میکنند.

این هزینه نسبت به سختی کلمه کلیدی تعیین میشود. یعنی روی کلمه سخت و پر رقابتی مثل طراحی سایت گاها مدیر سایت باید به ازای هر کلیک تا 15 هزار تومان هم هزینه پرداخت کند! در مقابل ممکن است کلمه کلیدی شما آنقدر آسان باشد که به ازای هر بار کلیک کمتر از هزار تومان پرداخت کنید.

دقت کنید که راه اندازی تبلیغات گوگل نیاز به داشتن دانش تخصصی دارد و نمیتوان بدون دانش قبلی برای آن اقدام کرد. به عنوان مثال از جمله مشکلاتی که ممکن است در این مسیر برای یک فرد بدون دانش ایجاد شود، مسدود شدن کل اکانت به دلیل تحریم های علیه سایت های ایرانی و مسدود شدن بودجه تبلیغاتی وی به دست گوگل است.

اما در مقابل و در صورت داشتن این دانش، نه تنها با این مشکلات روبرو نمیشوید، بلکه میتوانید حتی برای کاهش هزینه پرداختی و دریافت تخفیف با گوگل مذاکره کنید!!

در این زمینه ما یک دوره جامع تبلیغات گوگل ادوردز در فرین آکادمی تولید کرده ایم که میتواند جوابگوی تمامی نیازهای شما باشد. علاوه بر این خدمات تبلیغات گوگل خودتان را هم میتوانید به مجموعه ما بسپارید تا به بهترین شکل ممکن برای اجرای آن اقدام کنیم.

سخن آخر

سئو فعالیتی نیست که فقط یکبار آن را انجام دادید تمام شود . شما باید محتوای خود را بروز نگه دارید ، به طور منظم محتوای جدید ایجاد کنید . اگر بر روی رتبه بندی و بروزرسانی‌های خود نظارت نکنید ، قادر به حفظ رتبه خود نخواهید بود . بنابراین سئو یک عمل پیچیده و مستلزم کار مداوم است . شما باید دانش خود را به روز نگه دارید تا رتبه‌بندی وب سایت خود را حفظ کنید .

اگر به دنبال بهتر دیده شدن در دنیای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ هستید می توانید از خدمات سئو و بهینه سازی سایت استفاده کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر در صورت نیاز و علاقه می توانید به مقاله های دیگری در مورد آموزش سئو مراجعه کنید .

 

 



 


 


 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.