مکمل آمینو و فواید و عوارض آن

۲ بازديد

اسیدهای آمینه بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها بوده و ترکیبات آلی محسوب می‌شوند که بدن انسان برای تشکیل پروتئین به آنها نیاز دارد. همه اسیدهای آمینه حاوی اکسیژن، کربن، هیدروژن و نیتروژن هستند. بعضی از ورزشکاران ترجیح می‌دهند در قالب مکمل ورزشی نیز از آمینو استفاده کنند. آیا می‌دانید مکمل آمینو چیست؟ همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما بدهیم.

مکمل آمینو چیست؟

به طور کلی مکمل آمینو مکملی است که حاوی یک یا چند آمینو اسید ضروری باشد. به زبان ساده‌تر آمینو اسیدهایی داشته باشد که بدن انسان قابلیت تولید آنها را ندارد اما برای ساخت پروتئین ضروری هستند. ۹ آمینو اسید ضروری به شمار می‌آیند که آنها را برای شما نام می‌بریم:

  • لیزین
  • لوسین
  • تریپتوفان
  • هیستیدین
  • ایزولوسین
  • متیونین
  • فنیل آلانین
  • ترئونین
  • والین

در اکثر موارد آمینو اسیدهای ضروری را می‌توان با مصرف مواد غذایی به بدن رساند. اما در بعضی موارد مثل زمانی‌که فرد به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کند ممکن است نیاز باشد از مکمل یا قرص آمینو نیز استفاده کند . آمینو اسیدها شاخه‌دار یا BCAA یکی از محبوب‌ترین انواع مکمل آمینو به شمار می‌آیند که شامل لوسین، ایزولوسین و والین می‌شوند. در بعضی موارد دیگر مثل کمک به کنترل بیماری سرطان و مدیریت شرایط استرس‌زا نیز ممکن است مصرف مکمل آمینو توصیه شود. در حالت عادی اگر رژیم غذایی شما حاوی گوشت، ماهی و محصولات لبنی باشد، نیاز بدن به اسیدهای آمینه تامین می‌شود. آمینو اسیدها به هضم غذا و ترمیم بافت‌های بدن کمک کرده و به عنوان منبع انرژی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع آمینو اسیدها کدامند ؟

به طور کلی ۳ نوع آمینو اسید در بدن انسان وجود دارد:

  • اسیدهای آمینه ضروری: بدن انسان قابلیت ساخت آنها را ندارد و از طریق مواد غذایی باید تامین شوند.
  • آمینو اسیدهای نیمه ضروری: در شرایط خاص توسط بدن تولید می‌شوند.
  • اسیدهای آمینه غیر ضروری: بدن قابلیت تولید آنها را دارد.

همان‌طور که می‌بینید اسیدهای آمینه ضروری باید از طریق رژیم غذایی در اختیار بدن قرار گیرند. به منظور تامین این نوع آمینو اسیدها برای بدن، مواد غذایی غنی از پروتئین باید مورد مصرف قرار گیرد.

فواید مکمل آمینو اسید چیست؟

در مورد اینکه آیا مصرف مکمل آمینو به سود شما است یا خیر، با پزشک یا مربی ورزشی مشورت کنید. به طور کلی مکمل آمینو فواید زیر را به همراه دارد:

کمک به بهبود عملکرد عضلانی

برای رشد و قدرت عضلانی به سطوح مناسب اسیدهای آمینه نیاز دارید. آمینو اسیدها به کنترل تعادل بین آتروفی و ​​رشد عضله انسان کمک می‌کنند. مکمل آمینو اسید ممکن است بتواند مقدار نیتروژن در بدن را افزایش دهد و ذخایر اسیدهای آمینه در عضلات اسکلتی را بیشتر کند.

بهبود عملکرد ورزشی با مصرف قرص آمینو

آمینو اسیدها اغلب همراه با رژیم غذایی با پروتئین بالا برای ورزشکاران عرضه می‌شوند. اگر کمی قبل و بعد از تمرینات ورزشی از آمینو اسیدهای ضروری استفاده کنید، رشد توده عضلانی ممکن است افزایش یابد. همچنین اسیدهای آمینه ممکن است بتوانند ریکاوری را هم پس از ورزش تسریع نمایند. با این حال مشخص نیست که تفاوتی بین مصرف مکمل آمینو با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده از لحاظ فواید و تاثیر وجود دارد یا خیر و این تفاوت تا چه حد است.

کاهش سطح قند خون

از دیگر فواید مصرف مکمل آمینو چیست؟ کاهش قند خون. مطالعات نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ وقتی از اسیدهای آمینه استفاده می‌کنند، می‌توانند قند خون متعادل‌تری داشته باشند. مشخص نیست که اثرات طولانی مدت مکمل‌های اسید آمینه بر قند خون ممکن است چه باشد. بنابراین در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بهبود سلامت پوست

در بعضی از مطالعات آمده است که خانم‌های جوانی که از مکمل آمینو استفاده می‌کنند، شرایط سلامتی پوستشان بهتر از بقیه بوده و پوستشان رطوبت بهتری نیز دارد. همچنین توده عضلانی نیز در این بانوان بهتر از بقیه است.

مقدار و طریقه مصرف مکمل آمینو اسید

به طور کلی ۳ تا ۶ گرم آمینو اسید یک یا دو بار در روز بین وعده‌های غذایی باید مصرف شود. دستور مصرف هر نوع مکمل آمینو با دیگری متفاوت است. اما به طور کلی گفته می‌شود روزانه ۶ عدد قرص در ۲ نوبت استفاده شود. یعنی هر بار ۳ قرص. با این حال باز هم در مورد مقدار مصرف باید دستور روی خود مکمل را ببینید یا از مربی خود کمک بگیرید.

بهترین زمان مصرف قرص آمینو

قبل و بعد از ورزش بهترین زمان‌هایی هستند که به منظور عضله‌سازی و بهبود عملکرد ورزشی می‌توان قرص آمینو را مورد مصرف قرار داد.

عوارض مکمل آمینو چیست؟

اگر بدن شما به آمینو اسیدها نیاز داشته باشد و طبق دستور از آنها استفاده کنید، معمولا هیچ نوع عارضه‌ای بوجود نخواهد آمد. اما مصرف بیش از اندازه و خارج از دوز می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد. بدترین عوارض جانبی که با خوردن بیش از حد مکمل آمینو ممکن است حاصل شود، عبارتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد بدن
  • سردرد

عوارض جانبی ناشی از قرص آمینو بیشتر در صورت مصرف زیاد متیونین، سیستئین و هیستیدین ممکن است پیش آید.

تداخل دارویی قرص آمینو

مکمل‌های حاوی آمینو اسید ممکن است با داروهایی مثل داروی دیابت یا تیروئید تداخل داشته باشند. تداخل دارویی بین اسیدهای آمینه و داروهای دیگری نیز ممکن است دیده شود. بنابراین قبل از شروع مصرف مکمل آمینو یا هر نوع مکمل ورزشی دیگر حتما با پزشک مشورت کرده و در مورد داروهای مصرفی خود صحبت کنید.

آیا آمینو اسید چربی سوز است؟

از آنجایی که آمینو اسیدها ماهیچه‌های اسکلتی را ساخته و حفظ می‌کنند، در چربی‌سوزی نیز نقش دارند. ۶ گرم آمینو اسید ضروری قبل، حین و بعد از تمرین مقاومتی می‌تواند سنتز پروتئین ماهیچه‌ها را تحریک کرده و به لاغر شدن نیز کمک کند. با این وجود فقط به صرف لاغر شدن و چربی سوزی نباید از آمینو اسیدها استفاده کنید. اگر نیاز به چربی سوزی دارید مصرف مکمل ال کارنیتین یا CLA ممکن است برای شما مفیدتر باشد.

امروزه خرید مکمل به یکی از مشکلات بزرگ برای ورزشکاران تبدیل شده است زیرا پس از مراجعه به مراکز خرید مکمل با تنوع بسیار زیادی از اسم برند ها مواجه می شوند و همین امر سبب می شود تا نتوانند برندی با محصولات با کیفیت را انتخاب کنند.

برند ژن استار یکی از برندهای با کیفیت و محبوب تولید مکمل ورزشی و دارای تنوع بسیار زیاد است . آمینو اسیدهای ضروری در بدن قابلیت ساخت ندارند و از رژیم غذایی باید دریافت شوند. یکی از بهترین مکمل های پیشنهادی برای تامین آمینو اسید بدن ، آمینو وی ژن استار است .

با مراجعه به مقالات دیگر می توانید در مورد خواص آمینو در بدنسازی و نیز فواید آمینو اسیدها اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید .

۰ ۰

چگونه دمپایی پلاستیکی با کیفیت برای کودک خود بخرم؟

۱ بازديد

مسلما خرید یک دمپایی پلاستیکی کودک با کیفیت برای هر پدر و مادری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد .

چرا که این دمپایی قرار است از پای کودکشان محافظت نماید، در این قسمت می خواهیم نکاتی که در هنگام خرید این محصول باید رعایت شود را بیان کنیم:

  • اولین نکته انتخاب نوع دمپایی با توجه به مکانی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد.
  • بطور مثال نباید از دمپایی حمام که دارای منافذی در زیره خود هست برای بیرون از منزل استفاده کرد.
  • سعی کنید دمپایی انتخاب کنید که انعظاف بالایی دارد چراکه در هنگام دویدن و یا راه رفتن فشاری بر روی پای کودک شما ایجاد نکند.
  • برای یک انتخاب هوشمندانه باید به فصلی که در آن قرار دارید توجه کنید چراکه برخی دمپایی ها برای فصول مختلف سال تعبیه شده اند.

بازار خرید و فروش دمپایی پلاستیکی کودکانه

جمعیت جهان از رده های سنی گوناگونی تشکیل شده که میزان تقریبا زیادی از آن را کودکان تشکیل می دهند به همین علت:

  • تمامی محصولاتی که به این گروه سنی (یعنی کودکان و خردسالان) مرتبط هستند بازار خرید و فروش بسیار بالایی دارد.

دمپایی های پلاستیکی هم از این قاعده مثتنی نیستند و هر ساله حجم بسیار بالایی از آنها در جهان خرید و فروش می شود.

 

سهم ایران از بازار دمپایی پلاستیکی در جهان

کشور ایران باتوجه به پیشرفت بسیار زیادی که در تکنولوژی و صنعت خود داشته توانسته آمار تولید دمپایی خود را بالا ببرد .
این بالا بردن توان تولیدی نه تنها باعث شده تا:

  • دیگر نیازی به واردات این محصول به داخل کشور نباشد
  • بلکه دمپایی های خود را به بازار های سایر کشور های جهان هم صادر کند.

هر ساله حجم بالایی از دمپایی های ایرانی به کشور های جهان صادر می شوند که در میان تمامی آنها کشور عراق بالاترین رتبه را در واردات دمپایی پلاستیکی کودک از ایران را دارد.

آشنایی با انواع دمپایی پلاستیکی برای کودکان

بزرگترین تولیدی های دمپایی بچه گانه در قم می باشند چرا که این شهر به عنوان یکی از موفق ترین شهر ها در تولید دمپایی شناخته شده است و هر ساله انواع دمپایی بچه گانه را با مدل ها و طرح های جذاب به همراه قیمت های بسیار مناسب به بازار جهانی عرضه می کند .

خرید آسان و سریع دمپایی بچه گانه

سالانه افراد زیادی در دنیا به دنبال خرید دمپایی بچه گانه هستند و هر کدام از این افراد می بینند که انتخاب این محصول به ظاهر ساده کار چندان آسانی نمی باشد چراکه تنوع زیادی در آن ها وجود دارد که امر خرید را سخت کرده است.

اما این سختی با وجود مطالعاتی درمورد انواع دمپایی بچه گانه و آشنایی با مدل ها و کاربرد های هر کدام آسان خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با چند نمونه از این محصول آشنا سازیم .

دمپایی بچه گانه فانتزی را بشناسیم

دمپایی بچه گانه فانتزی همانطور که از اسمش پیداست دارای طراحی های فانتزی و خاص می باشد.

این طراحی ها شامل تصویر های عروسکی، حیوانات و یا اشکال دیگری است که کودکان به آن علاقه دارند.

اغلب این نوع دمپایی ها در چهار جنس زیر در بازار وجود دارند:

  • حوله ای
  • پشمی
  • خزدار
  • پلاستیکی

سه نوع اول قابل استفاده در محیط منزل هستند و نوع پلاستیکی آن هم در خانه و هم در خارج از خانه کاربرد دارد.

مزیت خرید دمپایی بچه گانه فانتزی

دمپایی های فانتزی بچه گانه بسیار جذاب هستند و روحیه کودکانه بچه ها را به شوق می اندازند همچنین تمایل آن ها را به خرید و پوشیدن این نوع دمپایی افزایش می دهند.

این دمپایی ها می توانند حس هیجان و تشویق را در کودکانی که می خواهند به تازگی راه بروند ایجاد کنند و امر راه رفتن را برای آن ها راحت تر و سریع تر کنند.

دمپایی فانتزی بچه گانه قم بهترین پیشنهاد برای والدینی است که دارای فرزند و کودکان زیر ۵ سال هستند تا بدین صورت با یک تیر چند نشان بزنند:

  • از سلامت فرزندان خود محافظت کنند
  • باعث ایجاد خوشحالی و رضایت در آن ها شوند.
  • به علت تنوع زیاد، قدرت انتخاب بالایی داشته باشند.

دمپایی خانگی بچه گانه

دمپایی خانگی بچه گانه همانطور که از اسم آن مشخص است فقط مخصوص استفاده در خانه می باشد.

طراحی این دمپایی به گونه ای انجام می شود که دو هدف زیر را به ترتیب اولویت زیر در بر بگیرد:

  1. راحتی
  2. زیبایی

این محصول خود دارای زیر شاخه های متعددی می باشد که هر کدام از جنس های متفاوتی ساخته شده است.

برخی از این زیر شاخه ها:

  • دمپایی حوله ای
  • دمپایی پلاستیکی
  • دمپایی نمدی
  • دمپایی خزدار
  • دمپایی ژله ای
  • دمپایی پارچه ای
  • دمپایی پشمی

با دمپایی بچه گانه مجلسی بیشتر آشنا شویم

دمپایی بچه گانه مجلسی برخلاف مدل قبلی ظاهری بسیار زیبا و شیک دارد که مخصوص مجالس می باشد به همین علت از هر تکنیک و شیوه ای در طراحی آن استفاده می شود تا ظاهری هرچه شیک تر در آن بوجود بیاورند.

از جمله این تکنیک ها :

  • استفاده از منجوق، مروارید
  • بکار بردن پارچه گیپور و لمه
  • تزیین دمپایی با گل های تزئینی

البته باید بدانید که این دمپایی ها اینطور نیستند که اصلا راحت نباشند و باعث آزار رسیدن به پای کودک شوند بلکه در کنار شیک بودن و زیبایی راحتی آن ها نیز در نظر گرفته شده است.

خرید دمپایی انگشتی بچه گانه 

این مدل یکی از مناسب ترین نوع دمپایی برای خارج از خانه کودکان می باشد که از آن می توان در محیط های زیر استفاده نمود:

  • سواحل دریا
  • کوچه
  • حیاط
  • خیابان

 

اگر قصد خرید عمده دمپایی بچگانه را دارید ، تولیدی ها و کارخانه های زیادی هستند که به تولید انواع دمپایی بچه گانه می پردازند .

این تولیدی ها امروزه بیشترین سطح تولید دمپایی بچه گانه را به خود اختصاص داده اند و توانسته اند نظر مخاطبان خود را جلب نمایند .

بسیاری از فروشگاه هایی که قصد خرید عمده دمپایی را دارند به دنبال بهترین تولیدی و پخش برای تهیه عمده دمپایی میگردند و یا شاید به دنبال یک برند با کیفیت برای تهیه دمپایی باشند . بزرگترین چالش برای خرید عمده دمپایی پیدا کردن تولید و پخش با بهترین قیمت است . این روزها به دلیل محدودیت های اقتصادی کشور استفاده از جنس های خارجی و با کیفیت مدنظر فروشندگان و خریداران دشوار شده است اما با وجود فروشنده ها و برند های معتبر شما می توانید به راحتی و با اطمینان خاطر از کیفیت و قیمت ، برای خرید عمده دمپایی ارزان اقدام نمایید .

۰ ۰

انواع پروتئین وی کدام است؟ کدام نوع بهتر است؟

۲ بازديد

بدنسازان حرفه‌ای و مبتدی از پروتئین وی به عنوان یک مکمل بدنسازی برای کمک به بهبود سنتز پروتئین عضلانی و افزایش حجم عضلات استفاده می‌کنند. پروتئین وی از شیر تهیه می‌شود، حاوی طیف گسترده‌ای از اسید آمینه‌های ضروری است و به سرعت جذب بدن می‌شود. همین امر باعث شده است که تولید کنندگان زیادی شروع به تولید انواع پروتئین وی برای اهداف ورزشی گوناگون کنند.

انوع مختلف پروتئین وی کدام‌اند؟

انواع مکمل پروتئین وی با توجه به ترکیبات آن در سه دسته زیر قرار می‌گیرد:

  • پروتئین وی کنسانتره
  • پروتئین وی ایزوله
  • پروتئین وی هیدرولیزه
  • پروتئین کازئین

در ادامه در مورد هر یک از موارد بالا توضیح خواهیم داد.

پروتئین وی کنسانتره

پروتئین وی کنسانتره حاوی پروتئین وی، لاکتوز (قند شیر) و چربی است. درصد پروتئین وی در این نوع مکمل بستگی به غلظت آن دارد و بین ۳۰ تا ۹۰ درصد متغیر است.

پروتئین وی کنسانتره محبوب‌ترین نوع مکمل وی است. یکی از دلایل این محبوبیت طعم بسیار بهتر وی کنسانتره نسبت به وی ایزوله و وی هیدرولیزه است. به علاوه، وی کنسانتره با اینکه قیمت پائین‌تری نسبت به دو نوع دیگر دارد، از هر دوی آنها سالم‌تر است. دلیل این امر آن است که در هنگام تولید وی کنسانتره فرآیندهای صنعتی کمتری روی پروتئین شیر انجام می‌شود و در نتیجه وی کنسانتره حاوی مواد مغذی بیشتری است.

برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند پروتئین وی کنسانتره گزینه بهتری به شمار می‌رود چون کالری بیشتری نسبت به وی ایزوله و هیدرولیزه دارد.

پروتئین وی ایزوله

پروتئین وی ایزوله یکی دیگر از انواع پروتئین وی است. برای تولید وی ایزوله تولیدکنندگان فرآیندهای صنعتی بیشتری را روی پروتئین شیر انجام می‌دهند تا درصد پروتئین را افزایش و درصد چربی و کربوهیدرات را کاهش دهند. به همین دلیل معمولا وی ایزوله ۳۰ درصد پروتئین بیشتری نسبت به وی کنسانتره دارد. به عبارت دقیق‌تر، معمولا مکمل وی ایزوله حاوی ۸۵ تا ۹۰ درصد پروتئین وی می‌باشد و در هر سروینگ یک گرم کربوهیدرات و صفر گرم چربی دارد.

پروتئین وی هیدرولیزه

یکی دیگر از انواع مختلف پروتئین وی، پروتئین وی هیدرولیزه است. برای تهیه وی هیدرولیزه تولیدکنندگان از حرارت، اسید، آنزیم‌ یا ترکیبی از آنها استفاده می‌کنند تا پیوند بین آمینو اسیدها را بشکنند. همین امر باعث می‌شود که پروتئین وی هیدرولیزه در بدن به آسانی هضم شود. همچنین وی هیدرولیزه ۲۸ تا ۴۳ درصد بیشتر از وی ایزوله سطح انسولین را در بدن افزایش می‌دهد.

پروتئین وی هیدرولیزه چند ایراد اساسی دارد که به شرح زیر هستند:

  • وی هیدرولیزه مزه تلخی دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان برای خوشمزه کردن آن مجبور هستند از میزان زیادی اسانس و افزودنی استفاده کنند.
  • پروتئین وی هیدرولیزه قیمت بالایی دارد.
  • وی هیدرولیزه به اندازه وی کنسانتره مواد مغذی ندارد. دلیل این موضوع آن است که برای تولید وی هیدرولیزه فرآیندهای صنعتی زیادی انجام می‌شود که باعث از بین رفتن بخشی از مواد مغذی موجود در شیر می‌شوند.

در نگاه اول شاید انجام فرآیندهای صنعتی بیشتر روی پروتئین شیر اقدام مناسبی به نظر برسد. با این حال این فرآیندهای صنعتی باعث از بین رفتن مواد مغذی موجود در پروتئین شیر می‌شوند. به همین دلیل پروتئین وی ایزوله بر خلاف وی کنسانتره هیچ‌گونه ماده مغذی ندارد. همچنین فرآیندهای صنعتی بیشتری که برای تولید وی ایزوله انجام می‌شود باعث تجزیه برخی از آمینو اسید های شیر می‌شود که این امر هضم وی ایزوله را در بدن کند و دشوار می‌کند.

برای افرادی که قصد افزایش حجم خشک را دارند مکمل وی ایزوله گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

پروتئین وی کازئین

کازئین نوعی از پروتئین شیر است و همان چیزی است که به شیر رنگ سفید می‌دهد. حدود 80% از پروتئین موجود در شیر گاو، از نوع کازئین است. علاوه‌بر شیر، کازئین در ماست، پنیر و شیر خشک نوزادان و همچنین در انواع مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. به جز شیر گاو، در شیر گوسفند و گاومیش هم کازئین بالایی وجود دارد.

پودر پروتئینی کازئین که ورزشکاران مصرف می‌کنند، همان کازئین شیر است که از شیر برای تولید مکمل، جدا می‌شود و به‌صورت پودر درمی‌آید. همچنین به‌عنوان یک مکمل پروتئینی، طیف کاملی از اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ریکاوری پس از ورزش و تقویت قدرت را به عضلات ما می‌رساند.

کازئین یک مکمل پروتئینی با هضم آسان است. توصیه می‌‌کنیم آن را قبل از خواب مصرف کنید تا ریکاوری بهتر و باکیفیت‌تری داشته باشید. این پروتئین فقط برای عضله‌سازی و ورزش بدنسازی مفید نیست، بلکه فواید زیاد دیگری هم دارد.

کدام یک از انواع پروتئین وی برای شما مناسب‌تر است؟

یکی از مواردی که موجب می‌شود انواع مکمل پروتئین وی با یکدیگر متفاوت باشند، نحوه پردازش آن‌ها است. نوع کنسانتره با وجود ۳۰ الی ۹۰ درصد پروتئین حاوی مقداری چربی و لاکتوز است و از طعم بهتری هم برخوردار است. پروتئین ایزوله ۸۵ تا ۹۰ درصد پروتئین وی و کمترین میزان چربی و کربوهیدرات را دارد و بسیاری از مواد مغذی موجود در نوع کنسانتره را هم شامل نمی‌شود. وی هیدرولیزه هم سرعت جذب بالایی دارد و انسولین مورد نیاز ورزشکاران را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

کلام پایانی

در این مقاله ابتدا انواع پروتئین وی را توضیح دادیم و به تفاوت‌های بین آنها اشاره کردیم. سپس شرح دادیم که برای اهداف ورزشی مختلف کدام یکی از انواع مختلف پروتئین وی مناسب است.

۰ ۰