انواع پروتئین وی کدام است؟ کدام نوع بهتر است؟

۲ بازديد

بدنسازان حرفه‌ای و مبتدی از پروتئین وی به عنوان یک مکمل بدنسازی برای کمک به بهبود سنتز پروتئین عضلانی و افزایش حجم عضلات استفاده می‌کنند. پروتئین وی از شیر تهیه می‌شود، حاوی طیف گسترده‌ای از اسید آمینه‌های ضروری است و به سرعت جذب بدن می‌شود. همین امر باعث شده است که تولید کنندگان زیادی شروع به تولید انواع پروتئین وی برای اهداف ورزشی گوناگون کنند.

انوع مختلف پروتئین وی کدام‌اند؟

انواع مکمل پروتئین وی با توجه به ترکیبات آن در سه دسته زیر قرار می‌گیرد:

  • پروتئین وی کنسانتره
  • پروتئین وی ایزوله
  • پروتئین وی هیدرولیزه
  • پروتئین کازئین

در ادامه در مورد هر یک از موارد بالا توضیح خواهیم داد.

پروتئین وی کنسانتره

پروتئین وی کنسانتره حاوی پروتئین وی، لاکتوز (قند شیر) و چربی است. درصد پروتئین وی در این نوع مکمل بستگی به غلظت آن دارد و بین ۳۰ تا ۹۰ درصد متغیر است.

پروتئین وی کنسانتره محبوب‌ترین نوع مکمل وی است. یکی از دلایل این محبوبیت طعم بسیار بهتر وی کنسانتره نسبت به وی ایزوله و وی هیدرولیزه است. به علاوه، وی کنسانتره با اینکه قیمت پائین‌تری نسبت به دو نوع دیگر دارد، از هر دوی آنها سالم‌تر است. دلیل این امر آن است که در هنگام تولید وی کنسانتره فرآیندهای صنعتی کمتری روی پروتئین شیر انجام می‌شود و در نتیجه وی کنسانتره حاوی مواد مغذی بیشتری است.

برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند پروتئین وی کنسانتره گزینه بهتری به شمار می‌رود چون کالری بیشتری نسبت به وی ایزوله و هیدرولیزه دارد.

پروتئین وی ایزوله

پروتئین وی ایزوله یکی دیگر از انواع پروتئین وی است. برای تولید وی ایزوله تولیدکنندگان فرآیندهای صنعتی بیشتری را روی پروتئین شیر انجام می‌دهند تا درصد پروتئین را افزایش و درصد چربی و کربوهیدرات را کاهش دهند. به همین دلیل معمولا وی ایزوله ۳۰ درصد پروتئین بیشتری نسبت به وی کنسانتره دارد. به عبارت دقیق‌تر، معمولا مکمل وی ایزوله حاوی ۸۵ تا ۹۰ درصد پروتئین وی می‌باشد و در هر سروینگ یک گرم کربوهیدرات و صفر گرم چربی دارد.

پروتئین وی هیدرولیزه

یکی دیگر از انواع مختلف پروتئین وی، پروتئین وی هیدرولیزه است. برای تهیه وی هیدرولیزه تولیدکنندگان از حرارت، اسید، آنزیم‌ یا ترکیبی از آنها استفاده می‌کنند تا پیوند بین آمینو اسیدها را بشکنند. همین امر باعث می‌شود که پروتئین وی هیدرولیزه در بدن به آسانی هضم شود. همچنین وی هیدرولیزه ۲۸ تا ۴۳ درصد بیشتر از وی ایزوله سطح انسولین را در بدن افزایش می‌دهد.

پروتئین وی هیدرولیزه چند ایراد اساسی دارد که به شرح زیر هستند:

  • وی هیدرولیزه مزه تلخی دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان برای خوشمزه کردن آن مجبور هستند از میزان زیادی اسانس و افزودنی استفاده کنند.
  • پروتئین وی هیدرولیزه قیمت بالایی دارد.
  • وی هیدرولیزه به اندازه وی کنسانتره مواد مغذی ندارد. دلیل این موضوع آن است که برای تولید وی هیدرولیزه فرآیندهای صنعتی زیادی انجام می‌شود که باعث از بین رفتن بخشی از مواد مغذی موجود در شیر می‌شوند.

در نگاه اول شاید انجام فرآیندهای صنعتی بیشتر روی پروتئین شیر اقدام مناسبی به نظر برسد. با این حال این فرآیندهای صنعتی باعث از بین رفتن مواد مغذی موجود در پروتئین شیر می‌شوند. به همین دلیل پروتئین وی ایزوله بر خلاف وی کنسانتره هیچ‌گونه ماده مغذی ندارد. همچنین فرآیندهای صنعتی بیشتری که برای تولید وی ایزوله انجام می‌شود باعث تجزیه برخی از آمینو اسید های شیر می‌شود که این امر هضم وی ایزوله را در بدن کند و دشوار می‌کند.

برای افرادی که قصد افزایش حجم خشک را دارند مکمل وی ایزوله گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

پروتئین وی کازئین

کازئین نوعی از پروتئین شیر است و همان چیزی است که به شیر رنگ سفید می‌دهد. حدود 80% از پروتئین موجود در شیر گاو، از نوع کازئین است. علاوه‌بر شیر، کازئین در ماست، پنیر و شیر خشک نوزادان و همچنین در انواع مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. به جز شیر گاو، در شیر گوسفند و گاومیش هم کازئین بالایی وجود دارد.

پودر پروتئینی کازئین که ورزشکاران مصرف می‌کنند، همان کازئین شیر است که از شیر برای تولید مکمل، جدا می‌شود و به‌صورت پودر درمی‌آید. همچنین به‌عنوان یک مکمل پروتئینی، طیف کاملی از اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ریکاوری پس از ورزش و تقویت قدرت را به عضلات ما می‌رساند.

کازئین یک مکمل پروتئینی با هضم آسان است. توصیه می‌‌کنیم آن را قبل از خواب مصرف کنید تا ریکاوری بهتر و باکیفیت‌تری داشته باشید. این پروتئین فقط برای عضله‌سازی و ورزش بدنسازی مفید نیست، بلکه فواید زیاد دیگری هم دارد.

کدام یک از انواع پروتئین وی برای شما مناسب‌تر است؟

یکی از مواردی که موجب می‌شود انواع مکمل پروتئین وی با یکدیگر متفاوت باشند، نحوه پردازش آن‌ها است. نوع کنسانتره با وجود ۳۰ الی ۹۰ درصد پروتئین حاوی مقداری چربی و لاکتوز است و از طعم بهتری هم برخوردار است. پروتئین ایزوله ۸۵ تا ۹۰ درصد پروتئین وی و کمترین میزان چربی و کربوهیدرات را دارد و بسیاری از مواد مغذی موجود در نوع کنسانتره را هم شامل نمی‌شود. وی هیدرولیزه هم سرعت جذب بالایی دارد و انسولین مورد نیاز ورزشکاران را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

کلام پایانی

در این مقاله ابتدا انواع پروتئین وی را توضیح دادیم و به تفاوت‌های بین آنها اشاره کردیم. سپس شرح دادیم که برای اهداف ورزشی مختلف کدام یکی از انواع مختلف پروتئین وی مناسب است.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.